Komende evenementen
di mei 22, 2018
Giro d'Italia
wo mei 23, 2018
Giro d'Italia
do mei 24, 2018
Giro d'Italia
vr mei 25, 2018
Giro d'Italia
za mei 26, 2018
Giro d'Italia
zo mei 27, 2018
Giro d'Italia
Login
Door hier in te loggen kom je op de Ledenpagina van STG Renkum/Heelsum



Banner

 

<<Terug

Vallen en opstaan
Twee keer in mijn leven heb ik hetzelfde sleutelbeen gebroken. De eerste keer was eigen-schuld-dikke-bult. Superbenen gekweekt in een fietsrijke zomer en vervolgens stap je voor het eerst op de mountainbike. Ik moest natuurlijk zo nodig als eerste het bos uit zijn....., niet dus. In de afdaling ging ik spectaculair over de kop (als je doet, moet je het goed doen) en brak mijn sleutelbeen. Duidelijk gevalletje van superbenen, geen techniek en veel geldingsdrang. Ik heb er gelukkig wel van geleerd: de geldingsdrang is nog hetzelfde, de benen zijn ietsjes minder, de techniek is veel beter.

artikel vallen en opstaan 500Tussen mountainbiken en wielrennen zijn natuurlijk veel verschillen. Samengevat zou je kunnen zeggen dat de grootste verschillen zijn: mountainbiken is een belasting voor het hele lichaam, omdat er veel uit het zadel wordt gefietst. Door het interval-karakter van een tocht of wedstrijd wordt er vaker en langer in de verzuring gereden, tijdens een wedstrijd zelfs 40% van de tijd! En wat wielrenners haten, doet mountainbikers kwijlen: obstakels, grind, modder, zand en boomwortels. Het een en ander brengt natuurlijk ook af en toe medische problemen met zich mee. 

Nek- en rugklachten
Vooral door het ruige parcours komen nek- en rugklachten vaker voor bij mountainbikers. Een onderzoek toont aan dat er een directe relatie is tussen de nek- en rugklachten en het aantal kilometers dat per jaar wordt gefietst. Daarnaast blijkt een omgekeerde relatie te bestaan tussen de mate van vering van de fiets en mate van klachten. Geen vering geeft de meeste klachten, dubbel geveerd (fully) de minste klachten. Andere factoren die een rol spelen zijn de fietsafstelling en de fietshouding.

Ongevallen
Door het ruige parcours met afdalingen en bomen die voorbij komen, is een valpartij niet ongewoon: 80% van de MTB-ers heeft één keer per jaar door een val een tijdelijke blessure. 10% daarvan meldt zich hiervoor bij een arts.
50% van de valpartijen gebeuren tijdens een afdaling, 70% duikt daarbij over het stuur heen en belandt dan op de hand, pols, elleboog of schouder. De oorzaken zijn vooral rem- en stuurfouten en hindernissen. Deze gegevens komen uit een onderzoek van een Duitse ongevallenkliniek. Daar bleek ook dat mensen met clickpendalen zich relatief weinig melden bij de kliniek. Ze concludeerden daaruit dat clickpendalen blijkbaar meer controle over de fiets gaf. Het zou volgens mij ook zo kunnen zijn dat mountainbikers met clickpendalen meer ervaren fietsers zijn. In die kliniek werd ook ernstig hersenletsel gezien, echter uitsluitend bij mountainbikers zonder helm. Logisch!

Volgens het Nederlands Letsel Informatie Systeem werden, in 2011, 2.500 sporters op een SEH-afdeling (Eerste Hulp) in Nederland behandeld voor mountainbikeblessures. 14% daarvan werd opgenomen in het ziekenhuis, procentueel het dubbele vergeleken met andere sporten. 9 van de 10 is man en twee derde is 35 jaar of ouder. In 95% van de gevallen is de oorzaak een valpartij meestal in de afdaling, in 4% "kwam er een boom voorbij".
Meestal zijn armen of handen de klos (68%), daarna sleutelbeen- of schouderbreuken (19%), vervolgens letsel aan hoofd, hals of nek (12%) en als laatste het sleutelbeen dat uit de kom van het schouderblad is geschoten (10%).
Al met al zijn de meeste NTFU-ers, "risicogevallen", waaronder ik ook mezelf kan rekenen: mannen boven de 35 en bloedfanatiek!

Preventieve tips
Fiets: in ieder geval een geveerde voorvork (of dubbel geveerd) en een goed afgestelde fiets.
Zithouding: ellebogen licht gebogen en kin licht ingetrokken.
Ken je grenzen: té moe en verzuurd geeft coördinatie- en concentratieverlies en dus meer risico op ongevallen. Techniek en de benen moeten samen gaan.

TEKST: ROB BARTHELS BEELD: TONY TATI
Fietssport MAGAZINE 05-2013

Laatst aangepast (zondag, 03 november 2013 10:23)