Komende evenementen
za apr 21, 2018
Verjaardag Alex Venema
za apr 21, 2018
Verjaardag Piet Brugmans
zo apr 22, 2018
Luik - Bastenaken - Luik
di apr 24, 2018
Ronde van Romandië
wo apr 25, 2018
Ronde van Romandië
do apr 26, 2018
Ronde van Romandië
vr apr 27, 2018
Ronde van Romandië
za apr 28, 2018
Ronde van Romandië
zo apr 29, 2018
Ronde van Romandië
di mei 01, 2018
Rund um den Finanzplatz
za mei 05, 2018
Giro d'Italia
zo mei 06, 2018
Giro d'Italia
ma mei 07, 2018
Giro d'Italia
di mei 08, 2018
Giro d'Italia
di mei 08, 2018
Vierdaagse van Duinkerken
Login
Door hier in te loggen kom je op de Ledenpagina van STG Renkum/Heelsum



Banner

 

Hoge bloeddruk (deel 1)
Waarom wil je geen hoge bloeddruk? Omdat het een van de risicofactoren is voor het ontstaan van hart- en vaatziekten, zoals hartinfarct, hartfalen, herseninfarct of hersenbloeding en het ontstaan van weefselschade in nieren en ogen.
Lees meer.....>>

artikel hogebloeddruk1 150

Hoge bloeddruk (deel 2)
Op het vorige artikel over hoge bloeddruk zijn veel vragen gekomen van oudere lezers over het gebruik van bètablokkers en cholesterolverlagende medicijnen. Vandaar hierbij een verdere uitdieping van dit onderwerp.
Lees meer....>>

artikel hogebloeddruk2 150

Stretchen
Een goede warming up is essentieel voor het leveren van een optimale sportprestatie en verlaagt de kans op blessures. Van oudsher is stretchen een onderdeel van deze warming up. In dit artikel de zin en onzin van stretchen.
Lees meer....>>

artikel stretchen 150

Schaafwonden
Als je valt, heb je al gauw op z'n minst één of meerdere schaafwonden. Vooral op de weg, maar ook in het bos. Als je mazzel hebt, blijft het daarbij. Afgelopen zomer had ik die mazzel niet, mijn schaafwonden op knie, elleboog en heup zorgden voor behoorlijk wat last. In dit artikel wordt een afdoende middel gepromoot, bekend uit de skeelerwereld. Ik heb het maar gauw besteld, hopelijk heb ik het niet nodig.
Lees meer....>>

artikel schaafwonden 150

Schaatsers gebruiken steeds vaker Compressiekousen
Die hoge kousen bij hardlopers, we keken er eerst wat raar van op.
Inmiddels is het gemeengoed en is het positieve effect ervan bewezen.
Daarom kiezen ook steeds meer schaatsers ervoor. Sven Kramer, om maar iemand te noemen.
Lees meer....>>

compressiekousen 150 

Vallen en opstaan
Twee keer in mijn leven heb ik hetzelfde sleutelbeen gebroken. De eerste keer was eigen-schuld-dikke-bult. Superbenen gekweekt in een fietsrijke zomer en vervolgens stap je voor het eerst op de mountainbike. Ik moest natuurlijk zo nodig als eerste het bos uit zijn....., niet dus. In de afdaling ging ik spectaculair over de kop (als je doet, moet je het goed doen) en brak mijn sleutelbeen. Duidelijk gevalletje van superbenen, geen techniek en veel geldingsdrang. Ik heb er gelukkig wel van geleerd: de geldingsdrang is nog hetzelfde, de benen zijn ietsjes minder, de techniek is veel beter.
Lees meer....>>

artikel vallen en opstaan 150

Kou en Nattigheid
De herfst komt eraan. Korte broek en korte mouwen worden ingeruild voor extra isolerende fietskleding, de racefiets gaat op stal en de mountainbike wordt opgepoetst. Ook in onze voeding gaan we met deze veranderende weersomstandigheden enkele aanpassingen doorvoeren.
Lees meer....>>

artikel kou en nattigheid 150

Overgewicht
In het peleton en in mijn praktijk krijg ik regelmatig de vraag of sporten voor een persoon met overgewicht wel goed is. Wat zijn de nadelen, waar moet je op letten en wat kun je doen om af te vallen?
Lees meer....>>

artikel overgewicht 150

Slapende handen
Het moet niet veel gekker worden, toch bestaan ze echt. Een wielrennershand en een schakelduim zijn serieuze blessures, eerlijk verdeeld over racers en mountainbikers.
Lees meer....>>

artikel slapende handen 150

Effectief trainen
Mountainbiken stelt andere eisen aan je lichaam dan wielrennen. In mountainbiken zit meer wenden, keren, klimmen en afdalen, waardoor vaker kort moet worden aangezet. In dit stuk over trainingsleer komt de mountainbiketraining aan bod.
Lees meer....>>

artikel_effectief_trainen_150

Voeding bij koude ritten
Tijdens lange trainingen en toertochten is het belangrijk om op gezette tijden te drinken en te eten, zeker bij koude omstandigheden, zodat je langer op een hoog niveau kunt presteren. Niet alleen professionele wielrenners en marathonschaatsers, maar ook amateursporters moeten hun voediung in de gaten houden. Het is immers de eerste winst.
Lees meer....>>

artikel_voeding_150

Voetsores

Veel voorkomende klachten zijn een branderig gevoel aan de voetzolen, pijn in de bal van de voet (in z'n geheel of één pijn-punt), extreem koude voeten en opgezette voeten. De oorzaak van de klachten kan zitten in de voet, het materiaal (schoenen en pedaalsysteem), maar meestal is het een combinatie van beide. 
Lees meer....>>

artikel_voetsores_150

Kniehulpje
Het patellapeesbandje. Als je het uitspreekt, doet het denken aan een zeldzame vogel die een Toon Hermans-achtig geluid produceert wanneer je er in knijpt. Helaas, het is gewoon een lapje stof met klittenband. Het wordt gedragen direct onder de knieschijf (patella) rond het onderbeen om bepaalde knieklachten te verminderen.
Lees meer....>>

Antibiotica
Menigeen heeft wel eens een kuurtje antibiotica gehad ter bestrijding van een ontsteking ergens in je lichaam. Maar wat is antibiotica eigenlijk, wat doet het met je en is het verantwoord om je sportief in te spannen tijdens zo’n pillenkuur?
Lees meer....>>

artikel_antibiotica_150

Kan mijn hart mijn gekkigheid nog wel volgen?
Is het voor oudere wielrenners nog wel verantwoord is om dat gaatje dicht te rijden, in de eindsprint mee te doen of de Mont Ventoux op te rijden?
Sporters blijven langer gezond, leven langer, zijn minder depressief en krijgen minder last van dementie! Allemaal goed nieuws, echter er zit natuurlijk altijd een addertje onder het gras en daar gaat dit stukje over. Intensieve sporters hebben, volgens een Italiaans onderzoek een 2,4 keer zo grote kans op acute hartdood vergeleken met niet-sporters.
Lees meer....>>

Kun je sporten met griepverschijnselen?
Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt afgeraden te sporten in welke vorm dan ook. Het vroegere geloof dat een verkoudheid of griep "eruit gezweet kon worden" wordt afgeraden.
Lees meer....>>

griep3_150

Koude voeten tijdens het fietsen
Pijn, branden, gevoelsverlies en koude voeten worden meestal veroorzaakt door verhoogde druk op de voet. De pasvorm van de fietsschoen is hierin bepalend. Soms kan de positie van de schoen op het pedaal of het aantal gereden kilometers een rol spelen.
Lees meer....>>

Trainen met een hartslagmeter
Veel duursporters, schaatsers, hardlopers en fietsers, hebben tegenwoordig een hartslagmeter. Maar wat zeggen die getallen?
Lees meer....>>

hartslagmeter

Pijn en ander spierplezier
Martin Hiskemuller, fysiotherapeut van beroep, schreef in de IJssplinters van april 2005 een aantal artikelen over spierpijn, ontstekingen en trainingsopbouw.
Lees meer....>>

spieren

Laatst aangepast (donderdag, 25 februari 2016 12:55)