Komende evenementen
di juli 03, 2018
Verjaardag Michael Brugmans
vr juli 06, 2018
Verjaardag Herman Willemsen
za juli 07, 2018
Tour de France
zo juli 08, 2018
Tour de France
ma juli 09, 2018
Tour de France
di juli 10, 2018
Tour de France
wo juli 11, 2018
Tour de France
do juli 12, 2018
Tour de France
vr juli 13, 2018
Tour de France
za juli 14, 2018
Tour de France
zo juli 15, 2018
Tour de France
ma juli 16, 2018
Tour de France
di juli 17, 2018
Tour de France
wo juli 18, 2018
Tour de France
do juli 19, 2018
Tour de France
vr juli 20, 2018
Tour de France
za juli 21, 2018
Tour de France
zo juli 22, 2018
Tour de France
ma juli 23, 2018
Tour de France
di juli 24, 2018
Tour de France
wo juli 25, 2018
Tour de France
do juli 26, 2018
Tour de France
vr juli 27, 2018
Tour de France
za juli 28, 2018
Tour de France
zo juli 29, 2018
Ride London Classic
zo juli 29, 2018
Tour de France
di juli 31, 2018
Verjaardag Martin Appelhof
za aug 04, 2018
Clásica San Sebastián
za aug 04, 2018
Ronde van Polen
zo aug 05, 2018
Ronde van Polen
Login
Door hier in te loggen kom je op de Ledenpagina van STG Renkum/Heelsum



Banner

 

 
<<Terug      

 

Voetsores
Een groot deel van de vragen die ik als wielrenarts krijg, gaan over voetklachten. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat de kracht die je ontwikkelt om te fietsen, via de voeten naar de pedalen gaat. Dit maakt de voeten tot een blessuregevoelig deel van ons fietserslijf.

 

Veel voorkomende klachten zijn een branderig gevoel aan de voetzolen, pijn in de bal van de voet (in z'n geheel of één pijnpunt), extreem koude voeten en opgezette voeten. De oorzaak van de klachten kan zitten in de voet, het materiaal (schoenen en pedaalsysteem), maar meestal is het een combinatie van beide.

 

Voet

Als de oorzaak uitsluitend in de voet zit, beperkt de ellende zich tot Mortonse neuralgie (zenuwknobbeltje dat in de knel komt en dan pijn geeft), wintertenen, ziekte van Raynaud (aanvalsgewijze verkramping van de bloedvaten) en een doorgezakte voorvoet.

 

Materiaal
Een té slappe schoenzool geeft een puntbelasting onder de voorvoet, waardoor pijnklachten ontstaan. Schoenplaatjes zonder speling nodigen uit om met de voet in de schoen kleine draaibewegingen te maken, waardoor de huid geïrriteerd kan raken. Er zijn smalle en brede schoenen en er zijn schoenen die je als het ware met 0-benen of neutraal (geen O- of X-benen) laten fietsen. Hiermee komen we op het volgende:

 

Combinatie voet/materiaal
Met stip genoteerd als de bron van alle ellende! Bij aanschaf van fietsschoenen wordt natuurlijk gekeken naar de schoenmaat (lengte) en daarnaast of de schoenen mooi kleuren bij je fiets en tenue. Daarmee houdt het wel op. Afrikaansbrede voeten in smalle Italiaanse schoentjes heb ik gezien, doorgezakte voorvoeten (worden breder) strak ingesnoerd. "Deed wel zeer, maar fietsen was tóch al afzien". Schoenplaatjes blijken meestal te ver naar voren gemonteerd en zodanig dat de voeten mooi recht naar voren wijzen. Met dikke tennissokken wordt ook gefietst, altijd beter dan het V-profiel van geitenwollen sokken in je voetzolen, toch?

 

Hoe moet het dan wel?
De voet moet het uitgangspunt zijn; de schoen en de plaats van het schoenplaatje worden aan de voet aangepast. Lijkt een open deur, maar de praktijk wijst anders uit. Sokken: gebruik gewone wielersokjes. Schoenplaatjes: positioneer zodanig dat het midden van de knobbel van je grote teen recht boven de pedaalas uitkomt. De schoenplaatjes zodanig zijwaarts gedraaid dat als je voeten tijdens het lopen iets naar buiten of naar binnen wijzen, je ook in die stand fietst. Tijdens het fietsen moet je merken dat, als je met de hak naar binnen en buiten draait, er nog wat speling over blijft. Schoenen met een zo stijf mogelijke zool (drukverdeling), de lengte- én breedte-maat moet kloppen. Dit test je door tijdens het passen op de bal van de voet te gaan staan. Zo wordt de voorvoet nog wat breder (zo fietsje ook) en dan pas de voorste twee klittenbandjes aantrekken (niet te strak).

Probeer een aantal verschillende merken te passen: er zijn smalle, neutrale en brede. Tevens zijn er merken die naast de gewone lijn ook extra brede schoenen hebben. En andere die je wat meer naar de buitenrand van de voet dwingen (soort O-benen) Dit heeft meer gevolgen voor de knie dan voor de voet. Ga voor jezelf na of dit wel of niet prettig aanvoelt! Heb je doorgezakte voeten in de lengte en/of in de breedte, ga dan naar een (sport) podotherapeut en koop schoenen waar je sportzolen inpassen.

 

En vergeet de juiste pedaaltechniek niet: ene kant duwen, andere kant beetje trekken (ontlast de trekkende voetzool) en "enkelen" (beetje buigen/strekken in het enkelgewricht alsof je het pedaal aait). 'Last but not least': gedurende de rit kunnen je voeten wat krimpen of opzetten al naar gelang de omstandigheden. Wen er aan om onderweg af en toe de spanning van de schoensluiting aan te passen op momenten dat het veilig kan!

BEELD Tony Tati  TEKST Rob Barthels (wielrenarts te Drunen, www.barthels.nl)

fietssport MAGAZINE 5-2010

 

 

 

Laatst aangepast (vrijdag, 23 januari 2015 17:45)