Banner

 

<<Teruggriep

Een goede remedie om griep te voorkomen is in het algemeen te zorgen voor een gezonde weerstand. Die verkrijg je door gezond te leven: gevarieerd en vers eten, voldoende buiten komen voor direct zonlicht of innemen van vitamine D, bewegen en voldoende slapen. Tevens door het vermijden van (ongezonde) zaken, zoals veel stress, verstoringen van het slaapritme, intellectuele overbelasting, teveel koffie en alcohol en ongezonde voeding.

Griep... En nu?
Zorg dat je lijf krijgt wat het nodig heeft: goede voeding, voldoende slaap en rust. Een goed homeopathisch middel is Osillococcinum (200K) is in de dertiger jaren van de vorige eeuw in Frankrijk ontwikkeld en terecht populair. De Franse wet op homeopathische middelen is er zelfs voor aangepast. Bij dit geneesmiddel zie je mensen vaak binnen enkele dagen van een griep opknappen. Van Osillococcinum is alleen de 200K vrij in de winkel beschikbaar. Bij de eerste griepverschijnselen dienen twintig kleine korreltjes opgelost te worden in een glas water en neem je elk uur een slok. Deze procedure dient volgehouden te worden tot je koortsvrij bent en weer fit voelt. Dit duurt in de regel drie tot vijf dagen.

 Kun je sporten met griepverschijnselen?

1

Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt afgeraden te sporten in welke vorm dan ook. Het vroegere geloof dat een verkoudheid of griep "eruit gezweet kon worden" wordt afgeraden.

2

Er zit dus niets anders op dan een griep goed uit te zieken. Daarbij kan als stelregel gebruikt worden dat, als de koortsperiode bijvoorbeeld 4 dagen bedroeg, vervolgens nog 4 dagen gewacht moet worden alvorens weer rustig te gaan sporten.

3

Ook andere virussen dan het griepvirus kunnen koorts en spierpijn veroorzaken. Bijvoorbeeld virussen die darminfecties met diarree veroorzaken. Ook hierbij geldt een absoluut sportverbod.

4

Alleen bij een simpele neusverkoudheid mag gewoon door getraind worden. Hierbij zal in de regel geen echte koorts optreden en geen spierpijnachtige klachten. Als de klachten dus beperkt blijven tot een zere keel, hoesten en een loopneus, kan er gewoon doorgesport worden.

5

Verder moet er bij een verkoudheid met alleen lokale verschijnselen in de eerste drie dagen alleen rustig en niet te intensief worden getraind.

6

De beslissing om al dan niet te gaan sporten neem je altijd voordat je een koortsverlagend middel of pijnstiller hebt genomen, zoals aspirine of paracetamol.

7

Indien er alleen lokale klachten zijn, mag tegen de hoofdpijn overigens wel een pijnstillend middel worden genomen en gesport worden.

8

Indien de verkoudheid leidt tot een voorhoofdsholteontsteking, zal sporten extra hoofdpijnklachten veroorzaken en is dan ook niet aan te raden.

9

Ook bij bronchitis zal inspanning leveren moeilijk worden, ook al omdat de functie van de longen dan gestoord is en de zuurstofaanvoer belemmerd wordt.

10

Neem voldoende hygiëne maatregelen m.b.t. hoesten, niezen, handen wassen, etc.

Bron: www.sportzorg.nl

Nuttige websites
Tips en zelftest: www.voorkomblessures.nl
Wielerartsen, sportartsen en sportfysiotherapeuten: www.sportzorg.nl en www.nvfs.nl

Artsen manuele geneeskunde: www.romg.nl

Fysiotherapeuten met manuele therapie: www.fysiotherapie.nl

 Bron: Fietssport, magazine NTFU, oktober 2009

Laatst aangepast (zondag, 13 februari 2011 21:46)