<<Terug

Als we een nieuwe racefiets of mountainbike kopen dan hebben wgoedopdefietse meestal al een plaatje in ons hoofd hoe het er uit moet komen te zien. We zien onszelf al zitten op het nieuwe karretje. En dan is het natuurlijk ook belangrijk hoe je op je fiets zit. Ook als je al jaren op dezelfde fiets rijdt, kun je vaak nog wel wat aan je positie verbeteren. 

Het begint natuurlijk bij de juiste maat van de fiets. De laatste jaren is het gebruikelijk dat je helemaal wordt opgemeten wanneer je een nieuwe fiets koopt. Aan de hand van die gegevens en je wens om sportiever en dieper te zitten of juist wat meer rechtop en ontspannen, zal de racespecialist je voorzien van een advies op maat. Je kunt ook met je huidige fiets een gespecialiseerde meting laten doen. Voor een kleine 200 euro kun je op verschillende plaatsen in Nederland ook terecht voor een meting zoals de profs die ook doen. Laten we de belangrijkste onderdelen waarmee je de houding kunt beïnvloeden eens aflopen.

Het frame 
Vroeger werd meestal uit gegaan van de binnenbeenlengte van de gemiddelde man.

frameAan de hand daarvan werd een framemaat geadviseerd die betrekking had op de hoogte van de staande buis: de buis die loopt vanaf de zadelpen tot aan de trapas. Gemiddelde mannen bestaan echter niet en vrouwen hebben nog weer een andere lichaamsbouw. Bovendien valt er aan de afstand van pedaal naar zadel aardig wat in hoogte te verstellen. Aan de afstand zadel-stuur echter een stuk minder. De positie van het zadel wordt immers bepaald door de knie ten opzichte van de trapas en niet om een te groot of te klein frame te compenseren. En een kortere stuurpen geeft een nerveuzer stuurgedrag, terwijl je bij een erg lange stuurpen het onprettige gevoel krijgt over je stuur gelanceerd te worden als je aan het afdalen bent. Laat je bij de maat van een fiets dus vooral leiden door de lengte van de bovenbuis waarbij het mogelijk moet zijn om een prettige en ontspannen zit zonder dat er kunstgrepen moeten worden toegepast met de stand van het zadel of de lengte van de stuurpen. Bij de racefiets met de handen bovenop de remgrepen. Bij de mountainbike met de vingers op de remhendels. Bij een ontspannen zit kun je de polsen en ellebogen licht gebogen houden, terwijl je goed bij de remmen kunt. Je fysieke gesteldheid bepaalt hoe 'diep' je kunt zitten zonder dat het vervelend voelt.

zadel_gif
Het zadel
Er bestaan veel wijsheden over welk zadel goed zit. Voor veel mensen blijft het toch een hele zoektocht. Sommige winkels bieden voor een bescheiden bedrag de service om een zadel een periode uit te proberen. En mocht het zadel bevallen, dan krijg je dit bedrag vaak weer terug in de vorm van een korting op het aankoopbedrag. Eén ding staat vast: een goede fietsbroek heeft een grotere invloed op het comfort. In de afstelling kun je met het zadel drie kanten op:

Ten eerste, naar boven en beneden om de juiste afstand tot de pedalen in te stellen. Bedenk wel dat bij de aankoop van nieuwe pedalen of schoenen de afstand tot het zadel veranderd kan zijn. Als het zadel te laag staat, heeft dat vaak kniepijn aan de voorkant tot gevolg. Staat het zadel te hoog dan zijn klachten in de knieholte vaak het gevolg.

Ten tweede, in principe staat het zadel horizontaal, Vroeger zag je klimmers die het zadel iets met de punt naar boven kantelden. Tegenwoordig zien de meeste mensen daar van af. Het vergroot de druk op het schaambeen en leidt tot veel klachten bij zowel mannen als vrouwen. De punt een tikje naar beneden kan voor sommige mensen met dergelijke klachten een oplossing zijn.

Ten derde, het zadel kan over de rails naar voren  of naar achteren verschoven worden. Hiermee bepaal je de houding ten opzichte van de trapas. De vuistregel die vaak gebruikt wordt, is dat je een denkbeeldige loodrechte lijn moet kunnen trekken door de knie en de trapas, als het pedaal op de laagste stand staat. Staat het zadel op de juiste hoogte en op de juiste positie in verhouding met de trapas, dan breng je de meeste kracht over op de pedalen, terwijl het risico voor blessures het kleinst is.

Het stuur      
Sturen het je in verschillende breedtes en vormen. In theorie wordt een breder stuur geadviseerd als je bredere schouders hebt. Wat belangrijker is, is dat je jezelf lekker voelt bij de breedte en vorm van het stuur. Voor de meeste mensen geldt dat ze gewoon rijden met het stuur dat op de fiets zat toen deze werd aangeschaft. Het kan interessant zijn om je eens in de verschillende mogelijkheden te verdiepen. Sommige sturen hebben ook een bocht die het voor mensen met kleinere handen makkelijker maakt om bij de remmen te kunnen als ze onder in de beugel zitten.
 

De stuurpen  
De lengte van de stuurpen bepaalt samen met de lengte van het frame de afstand van het zadel tot het stuur. Stuurpennen zijn in de regel 90 tot 120 millimeter lang. Andere maten zijn over het algemeen een manier om de problemen door een verkeerde framemaat op te lossen.

Let op! De lengte van de stuurpen, de bovenbuis van het frame en de breedte van een stuur worden over het algemeen van midden tot midden gemeten: center / center.

Uit: "Fietssport" 55e jaargang, nr. 2, april 2010
Tekst: Hein te Riele
Illustraties: Gerard van den Berg

 

Laatst aangepast (maandag, 14 februari 2011 00:22)