Komende evenementen
zo aug 19, 2018
Binck Bank Tour
zo aug 19, 2018
Cyclassics Hamburg
wo aug 22, 2018
Veenendaal-Veenendaal Classic
za aug 25, 2018
Vuelta a Espãna
zo aug 26, 2018
Bretagne Classic
zo aug 26, 2018
Vuelta a Espãna
ma aug 27, 2018
Vuelta a Espãna
di aug 28, 2018
Vuelta a Espãna
wo aug 29, 2018
Vuelta a Espãna
do aug 30, 2018
Vuelta a Espãna
vr aug 31, 2018
Verjaardag Willem van den Berg
vr aug 31, 2018
Vuelta a Espãna
za sep 01, 2018
Vuelta a Espãna
zo sep 02, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
zo sep 02, 2018
Vuelta a Espãna
ma sep 03, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
ma sep 03, 2018
Vuelta a Espãna
di sep 04, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
di sep 04, 2018
Vuelta a Espãna
wo sep 05, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
wo sep 05, 2018
Vuelta a Espãna
do sep 06, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
do sep 06, 2018
Vuelta a Espãna
vr sep 07, 2018
Grand Prix Cycliste de Québec
vr sep 07, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
vr sep 07, 2018
Vuelta a Espãna
za sep 08, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
za sep 08, 2018
Vuelta a Espãna
zo sep 09, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
zo sep 09, 2018
Vuelta a Espãna
Login
Door hier in te loggen kom je op de Ledenpagina van STG Renkum/Heelsum



Banner

 

<<Terug

Kou en nattigheid
De herfst komt eraan. Korte broek en korte mouwen worden ingeruild voor extra isolerende fietskleding, de racefiets gaat op stal en de mountainbike wordt opgepoetst. Ook in onze voeding gaan we met deze veranderende weersomstandigheden enkele aanpassingen  doorvoeren.

Het grote verschil in vergelijking met zomerse temperaturen is artikel kou en nattigheid 300het beperktere zweetverlies tijdens inspanning. Anderzijds is de koude lucht die we inademen minder vochtig, waardoor er meer vochtverlies kan optreden via de luchtwegen. Het totale vocht- en zoutverlies is meestal wel kleiner en er moet dan ook minder aangevuld worden.
Toch blijft het ook in koude omstandigheden belangrijk om regelmatig te drinken. Belangrijk is ook dat het energieverbruik tijdens de inspanning onveranderd blijft en dat we echt in koude temperaturen zelfs wat meer warmte-energie moeten produceren om onze lichaamstemperatuur stabiel te houden. Je moet dus wel koolhydraten (KH) blijven aanvullen tijdens de trainingen. De aanbevelingen hiervoor blijven nog steeds identiek, nl. 30 à 60g KH/uur (tot max. 90g KH/uur bij langdurige en/of zeer intensieve inspanningen) vanaf een inspanning die langer dan een uur duurt. Minder vocht en meer energie betekent dat de gebruikelijke dorstlesser nu kan verrvangen worden door een energiedrank.

Wat is het verschil tussen een dorstlessen en een energiedrank?
Een dorstlesser is een drank die koolhydraten en natrium bevat. Het gehalte aan koolhydraten ie niet zo heel erg hoog: 4 tot 8g KH/100ml. Deze dranken noemt men isotoon, omdat het aantal opgeloste deeltjes hierin ongeveer even groot is als in de bloedbaan. Dankzij deze eigenschap kan snel vocht opgenomen worden in onze circulatie en dat is uiteindelijk ook de eerste doelstelling van dorstlessers. Deze drank wordt dan ook vooral aangeraden in warme omstandigheden en/of bij groot vochtverlies.

Bij een energiedrank ligt de nadruk eerder op het op peil houden van het energieniveau en daarom bevatten deze dranken een gehalte van 8 tot 15 g KH/100ml. Deze dranken zijn hypertoon en worden aanbevolen wanneer het vochtverlies beperkt is, maar toch eenzelfde gehalte aan koolhydraten vereist is per uur om het energieniveau te stabiliseren.

Vergeet ook niet om na afloop van je trainingen onmiddellijk voldoende koolhydraten en eiwitten aan te vullen. De aangesproken reserves dienen opnieuw op peil gebracht te worden en de beschadigde spieren kunnen zich sneller herstellen als hiervoor de nodige bouwstenen aanwezig zijn. Ideaal hiervoor is een recoverydrank. Deze bevat de ideale combinatie van koolhydraten en eiwitten om het lichaam snel te laten recupereren.

Rekening houdend met deze voedingstips en lekker warm gekleed in verschillende isolerende laagjes, wordt het tijdens de komende MTB-ritjes volop genieten van herfsttaferelen en winterse landschappen.

Tip!
Sommige energiedranken kunnen ook warm gedronken worden en zorgen zo in de winter niet alleen voor voldoende energie, maar ook voor extra warmte.

TEKST: ROB BARTHELS BEELD: TONY TATI
Fietssport MAGAZINE 05-2013

Laatst aangepast (vrijdag, 11 oktober 2013 13:40)