Komende evenementen
zo aug 19, 2018
Binck Bank Tour
zo aug 19, 2018
Cyclassics Hamburg
wo aug 22, 2018
Veenendaal-Veenendaal Classic
za aug 25, 2018
Vuelta a Espãna
zo aug 26, 2018
Bretagne Classic
zo aug 26, 2018
Vuelta a Espãna
ma aug 27, 2018
Vuelta a Espãna
di aug 28, 2018
Vuelta a Espãna
wo aug 29, 2018
Vuelta a Espãna
do aug 30, 2018
Vuelta a Espãna
vr aug 31, 2018
Verjaardag Willem van den Berg
vr aug 31, 2018
Vuelta a Espãna
za sep 01, 2018
Vuelta a Espãna
zo sep 02, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
zo sep 02, 2018
Vuelta a Espãna
ma sep 03, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
ma sep 03, 2018
Vuelta a Espãna
di sep 04, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
di sep 04, 2018
Vuelta a Espãna
wo sep 05, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
wo sep 05, 2018
Vuelta a Espãna
do sep 06, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
do sep 06, 2018
Vuelta a Espãna
vr sep 07, 2018
Grand Prix Cycliste de Québec
vr sep 07, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
vr sep 07, 2018
Vuelta a Espãna
za sep 08, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
za sep 08, 2018
Vuelta a Espãna
zo sep 09, 2018
Ronde van Groot-Brittannië
zo sep 09, 2018
Vuelta a Espãna
Login
Door hier in te loggen kom je op de Ledenpagina van STG Renkum/Heelsum



Banner

 

<<Terug

Aanschaf racefiets

Waar moet je op letten?
Veelal wordt de aankoop van een racefiets in belangrijke mate bepaald door de commercie, de modetrend en de emotie van de wielersporter. Door verkopers wordt in veel gevallen nauwelijks rekening gehouden met het doel waarvoor de racefiets zal worden gebruikt en de mate van getraindheid van de wielersporter. Deze combinatie van factoren maakt dat veel wielersporters niet de voor zijn of haar doelstellingen meest geschikte racefiets kopen. Echter met wat meer voorinformatie kun je een racefiets kopen die optimaal past bij jou en jouw fietsdoelstelling. Als we kijken naar het belangrijkste onderdeel van een racefiets, het frame, dan zijn de vijf belangrijkste framematerialen: staal, aluminium, titanium, magnesium en composiet. Welk framemateriaal is nu het best geschikt voor jou?

artikel_waarmoetjeopletten_magnesium

Profiel
Als uitgangspunt kiezen we de wielersporter die geen wedstrijden fietst. Het gaat daarbij om wielersporters die korte en/of lange ritten fietsen en/of cyclosportieve ritten fietsen en/of graag in de bergen fietsen. De belangrijkste eisen die de wielersporter, die bij dat profiel hoort, aan zijn framemateriaal stelt zijn: duurzaam en veilig, comfortabel, niet te licht en niet te zwaar en betaalbaar. Natuurlijk moet het frame ook mooi zijn, maar laat dat niet jouw belangrijkste overweging zijn om een bepaalde racefiets te kopen.
De sterkte en stijfheid van een frame zijn belangrijke factoren. Maar welke stijfheid past het best bij jouw fietsdoelstellingen, fietsgebruik, jouw lengte, gewicht en trapkracht? Eén ding is zeker, stijfheid gaat niet samen met comfort. En comfort is van invloed op vermoeidheid en prestatieverlies. Kies bij dit profiel niet voor het stijfste frame, maar kies voor een balans tussen stijfheid en comfort. Dat is niet gemakkelijk, want frameproducenten geven weinig kwantitatieve informatie over de stijfheid en het comfort van hun frames.

Rijeigenschappen

De vijf belangrijkste framematerialen zijn dus: staal, aluminium, titanium, magnesium en composiet. Deze vijf materialen geven een frame verschillende rijeigenschappen. Voor comfort moet het materiaal kunnen vervormen en daarna weer in de oorspronkelijke positie kunnen terugkeren. Staal en titanium doen dat het best. Tevens moet het materiaal in een bepaalde mate trillingen en schokken kunnen dempen. Ook hier staan staal en titanium vooraan, samen met magnesium. Technisch is het mogelijk om van alle vijf de materialen frames te maken met een gewicht van ca. 1000 gram. Maar ga niet voor zo'n lichtgewicht frame, want deze zijn het meest kwetsbaar. De elasticiteitsmodulus (vervormbaarheid) en dichtheid (soortelijk gewicht) van een materiaal is slechts minimaal te beïnvloeden. Daartegenover staat dat de materiaalsterkte wel goed kan worden verbeterd, voornamelijk door het toepassen van legeringen. De elasticiteitsmodulus van staal is drie keer zo hoog als van aluminium. Om dezelfde stijfheid te krijgen als staal, moet een aluminiumstaaf drie keer zo dik zijn als een stalen staaf. Maar omdat het soortelijk gewicht van aluminium drie keer zo laag is als dat van staal, hebben deze staven, theoretisch gezien, een gelijke stijfheid bij een nagenoeg gelijk gewicht. Staal en titanium zijn de sterkste materialen. Magnesium en composiet zijn de lichtste materialen. De stijfste materialen zijn magnesium, composiet en aluminium.

Pro's en contra's
De voordelen van STAAL zijn: duurzaamheid, degelijkheid, betrouwbaarheid en de aangename rijeigenschappen. Staal breekt nooit plotseling. Door de elasticiteit is het comfort van staal optimaal. Een fabeltje is dat staal slapper wordt in gebruik. Ook een voordeel van staal is dat het bij beschadiging gerepareerd kan worden en staal is zeer goed recyclebaar en houdt daarbij zijn waarde. Een nadeel van staal is het iets hogere gewicht en het is niet trendy.

artikel_waarmoetjeopletten_staal_aluminium

De voordelen van TITANIUM zijn: zeer duurzaam, zeer degelijk, erg betrouwbaar en comfortabel. Ook titanium heeft evenals staal een hoge veiligheidsfactor, het breekt bijna nooit plotseling. Titanium is goed recyclebaar.

De voordelen van ALUMINIUM zijn: het lage gewicht, de grote stijfheid en de prijs. Scandium is een van de sterkste aluminiumlegeringen. Nadelen van aluminium zijn de geringe duurzaamheid ten opzichte van staal en titanium, soms te grote stijfheid en kans op plotselinge breuk bij krassen/kerven na een val. Recyclebaarheid is goed.

De voordelen van MAGNESIUM zijn te vergelijken met die van aluminium. Maar magnesium is comfortabeler dan aluminium, het dempt trillingen en schokken beter, waardooor minder snel vermoeidheid optreedt. De derde generatie magnesiumbuizen zijn minstens zo sterk als aluminium en 33% lichter. Magnesium moet goed beschermd worden tegen corrosie en is goed recyclebaar.

De voordelen van COMPOSIET zijn: laag gewicht, hoge stijfheid en soms comfort en trendy vormgeving. De nadelen van composiet (carbon is een foute naam voor composiet) zijn de prijs, de kwetsbaarheid en krasgevoeligheid, lage drukbestendigheid, moeilijk te repareren, betrouwbaarheid en veiligheid (kans op plotselinge breuk bij zijdelingse impact of overbelasting), soms te stijf en vaak hinderlijke resonanties. Het grootste nadeel van composiet is dat het milieubelastend is. Het is niet goed te recyclen, vooral de epoxyhars is slecht voor mens en milieu. Na gebruik/breuk verliest composiet zijn waarde. Over duurzaamheid van composiet is nog onvoldoende bekend. UV-licht heeft een negatief effect op de duurzaamheid van composiet.

artikel_waarmoetjeopletten_composiet_263   artikel_waarmoetjeopletten_titanium_340         


Andere factoren
Naast het materiaal zijn er nog andere belangrijke factoren die de stijfheid van een framebuis bepalen, zoals: de buisdiameter, de wanddikte, de vorm en de lengte van de buizen. Ronde buizen zijn in alle richtingen even sterk, ovale buizen vooral in één richting. De wanddikte van buizen kan worden aangepast aan de krachten die op een deel van de buis worden uitgeoefend. De buizen zijn dan dubbel of zelfs triple butted. Daarmee kun je lichtere frames construeren die toch nagenoeg even sterk zijn. Bij composiet (carbon) kan men sterkte en het gewicht variëren door toepassing van andere en/of fijnere carbonweefsels, het aanpassen van de richting van de carbonweefsels en het aantal carbonlaagjes en de hoeveelheid epoxyhars.
Bedenk bij het kiezen van jouw framemateriaal dat de rijeigenschappen en het comfort mede worden bepaald door de wielen en de banden. Wielen met hoge velgen geven beduidend minder comfort en zijn onveiliger bij harde wind en windvlagen. 

Carbon frame bestaat niet
Frames die uitsluitend gemaakt zijn van carbon bestaan eigenlijk niet. Er is één merk racefietsen dat consequent de goede benaming voor haar framemateriaal gebruikt en dat is Giant, die consequent over composiet spreekt. Als men schrijft 'carbon frame' dan betreft het altijd een composiet frame. Immers van alleen carbon kun je niet een bruikbaar frame bouwen, omdat de carbonvezels slechts in één richting goed belastbaar zijn. Daarom is een matrixmateriaal nodig.
Een composiet bestaat uit (minstens twee) verschillende materialen, een matrixmateriaal en een wapening. In het geval waarin men de term carbon frame gebruikt, is het matrixmateriaal epoxyhars en de wapening is dan carbonvezel. Het samenspel tussen de epoxyharsmatrix en de carbonvezel is nogal kritisch. De epoxyharsmatrix dient de carbonvezel geheel te doordrenken en zich goed aan de carbonvezel te hechten. Dat gebeurt onder hoge druk en temperatuur. Een optimale verhouding tussen epoxyhars en carbonvezel is 60% carbonvezel en 40% epoxyhars.
De productie van carbonvezels gebeurt door een draad van rayon of dralon eerst te verkolen bij 700 tot 950 graden Celcius en daarna de verkoolde draad verder te verhitten tot boven de 2000 graden Celcius. De koolstof gaat dan herkristalliseren tot grafiet. Het proces vreet energie, daarom is carbonfiber relatief duur.

TEKST: JOHN VAN OOSTEN
Fietssport MAGAZINE 04-2011

Laatst aangepast (zondag, 30 oktober 2011 14:30)