Komende evenementen
di juli 03, 2018
Verjaardag Michael Brugmans
vr juli 06, 2018
Verjaardag Herman Willemsen
za juli 07, 2018
Tour de France
zo juli 08, 2018
Tour de France
ma juli 09, 2018
Tour de France
di juli 10, 2018
Tour de France
wo juli 11, 2018
Tour de France
do juli 12, 2018
Tour de France
vr juli 13, 2018
Tour de France
za juli 14, 2018
Tour de France
zo juli 15, 2018
Tour de France
ma juli 16, 2018
Tour de France
di juli 17, 2018
Tour de France
wo juli 18, 2018
Tour de France
do juli 19, 2018
Tour de France
vr juli 20, 2018
Tour de France
za juli 21, 2018
Tour de France
zo juli 22, 2018
Tour de France
ma juli 23, 2018
Tour de France
di juli 24, 2018
Tour de France
wo juli 25, 2018
Tour de France
do juli 26, 2018
Tour de France
vr juli 27, 2018
Tour de France
za juli 28, 2018
Tour de France
zo juli 29, 2018
Ride London Classic
zo juli 29, 2018
Tour de France
di juli 31, 2018
Verjaardag Martin Appelhof
za aug 04, 2018
Clásica San Sebastián
za aug 04, 2018
Ronde van Polen
zo aug 05, 2018
Ronde van Polen
Login
Door hier in te loggen kom je op de Ledenpagina van STG Renkum/Heelsum



Banner

 

<<terug

Aanschaf racefiets

De ideale framemaat
In het artikel "Waar moet je op letten" kon je lezen wat de eigenschappen zijn van verschillende framematerialen. Op zijn minst zo belangrijk bij het kopen van een nieuwe racefiets is de keuze van de juiste framemaat en - geometrie. In dit artikel geven we aan hoe je de juiste framemaat en -geometrie kunt kiezen.

Met ideale framematen doelen we op twee aspecten van het frame: de framemaat en de framegeometrie. Met ideale framemaat bedoelen we de afmetingen van het frame die het best bij jouw lichaamsmaten passen. Met de framegeometrie hebben we het over de aspecten van het frame die in belangrijke mate de rijeigenschappen en het comfort van de racefiets bepalen. Welke framegeometrie past het best bij jouw fietsdoelstelling?

Maat
Om comfortabel en blessurevrij te kunnen presteren op juow nieuwe racefiets, moeten de afmetingen van het frame zo goed mogelijk passen bij jouw lichaamsmaten. Daarbij zijn de belangrijkste maten de lengte van het binnenbeen, het bovenbeen, het bovenlichaam, de boven- en onderarmen en de voeten en de schouderbreedte. Als je een nieuwe racefiets koopt, is de framemaat toch wel het eerste waar je op moet letten. Met een fiets waarbij de afmetingen van het frame niet goed passen bij jouw lichaamsmaten heb je eerder last van blessures, presteer je minder en fiets je met minder plezier.

framematen_afbeelding_450framematen_legenda_150

Maar het bepalen van de ideale fietsmaat is geen eenduidige zaak. Er zijn vuistregels die je een globaal idee geven voor de maat van een klassiek frame, bijvoorbeeld 0,66 maal de binnenbeenlengte. Een vuistregel voor de zadelhoogte (de afstand van het midden van de trapas tot de bovenkant van het midden van het zadel) is bijvoorbeeld 0,885 maal de binnenbeenlengte. Echter daarmee is nog maar heel globaal één maat van het frame bepaald. De ideale lengte van de bovenbuis weet je dan ook nog niet.

Gelukkig zijn er verschillende meetmethodes waarmee je de ideale maten redelijk nauwkeurig kunt laten bepalen. Bekende en veelgebruikte methodes zijn het Bikerfitting-, Cyclefit- en Ergomotionsysteem. Het is moeilijk om aan te geven welk systeem het beste is. Met de Ergomotion DynaOne testfiets kun je zien bij welke zitpositie je de minste inspanning hoeft te leveren om een bepaald vermogen te leveren. Of dat echt leidt tot de keuze van een aanmerkelijk betere framemaat is twijfelachtig. Maar dat systeem maakt de invloed van een goede maatvoering en instelling wel heel inzichtelijk.

Bedenk wel dat als met een systeem de framematen bepaald zijn, dat je nog een verdere fijnafstemming moet bereiken afhankelijk van de soort pedalen, het soort zadel en stuur en het soort handgrepen en ga vooral ook af op jouw gevoel. Zo zijn bijvoorbeeld Time en Speedplay pedalen wel 2,5 mm  lager dan Shimano en Campagnolo pedalen. De vorm en hardheid van het zadel bepalen mede de zitpositie. En op een fiets met Shimano rem- en schakelhendels zit je anders dan op een fiets met Campagnolo Ergopowers. Datzelfde geldt voor de hoogte en de diepte van een stuur. Afwijkingen van de ideale afmetingen van framehoogte en framelengte kunnen in beperkte mate worden gecompenseerd door de zadelafstelling en de lengte van de stuurpen. Echter bij een te korte bovenbuis die gecompenseerd wordt met een langere stuurpen is er sprake van een andere gewichtsverdeling tussen voor- en achterwiel. Dat beïnvloedt het rijgedrag van de fiets negatief. Minder druk op het achterwiel betekent dat het achterwiel eerder gaat glijden. Meer druk op het voorwiel betekent een betere grip in de bochten. Bij een te korte fiets wordt de wervelkolom meer belast, waardoor rugproblemen en nekklachten kunnen ontstaan.

Geometrie
Het comfort en het rijgedrag van een fiets wordt in belangrijke mate bepaald door de framegeometrie. Naast de lengte van de zitbuis en de bovenbuis gaat het bij de geometrie tevens om de hoeken waaronder de zitbuis en de balhoofdbuis staan, de lengte van de balhoofdbuis, de lengte van de liggende achtervork en de nallop van het voorwiel.
Als je comfort op prijs stelt, dan kun je het beste kiezen voor een frame met een langere balhoofdbuis (+20mm), een kleine balhoofdhoek (70,5 - 72,5 graden), een grote naloop (>60mm) en lange liggende achtervorken (+10 tot 20mm).
Een grote naloop geeft een minder nerveus stuurgedrag (minder slingeren) en draagt evenals lange liggende achtervorken tevens bij aan een grotere stabiliteit. Die stabiliteit is heel prettig in afdalingen, maar ook bij het fietsen in een groep. Een lange liggende achtervork en een kleine balhoofdhoek dragen bij een langere wielbasis wat resulteert in een betere demping van stoten en trillingen, waardoor minder snel vermoeidheid ontstaat.

Door een langere balhoofdbuis is de zithouding comfortabeler rechtop, met minder snel nekklachten. Een langere liggende achtervork is vooral gunstig voor het rendement bij klimmen en voor de wegligging en stabiliteit, zeker ook bij het dalen. Vooral bij steilere klimmen schijnt het grotere rendement merkbaar te zin. Bij klimmen verlies je nog meer rendement als je bij een kortere liggende achtervork ook nog een zadelpen met een grote achterwaartse buiging hebt en/of het middelpunt van het zadel achter de zadelpen ligt in plaats van erboven.

Wil je op souplesse fietsen, kies dan voor een wat steilere zitbuis (73,5 - 75,5 graden), dat is ook gunstig bij het staand klimmen. Bij een steileren zitbuis komt tevens het gewicht iets meer op het voorwiel en dat geeft meer grip in de bochten. Wie meer op kracht wil fietsen, kan het best voor een minder steile zitbuis kiezen.

Kanttekening
Om op productiekosten te sparen, worden de huidige confectiefietsen allemaal gemaakt met bepaalde gemiddelde maten.
Het sterkst is dat het geval bij de frames met een aflopende (sloping) bovenbuis, die zijn vaak slechts verkrijgbaar in drie maten: S, M en L. Wie met nog meer plezier, rendement en met minder blessureleed wil fietsen, gaat voor een maatfiets. Echter een fiets op maat laten maken, is duurder dan een confectiefiets, maar het loont echt in alle opzichten.
De sterke en stijve monocoque carbonframes zijn alleen te koop in standaardmaatvoering. De 'tube to tube' carbonframes zijn gemakkelijker op maat te maken, maar altijd zeer kostbaar. Betaalbare, op maat te maken frames zijn van staal, titanium, magnesium en aluminium.

TEKST: JOHN VAN OOSTEN
Fietssport MAGAZINE 06-2011

Laatst aangepast (zaterdag, 03 december 2011 21:39)