Komende evenementen
di juli 03, 2018
Verjaardag Michael Brugmans
vr juli 06, 2018
Verjaardag Herman Willemsen
za juli 07, 2018
Tour de France
zo juli 08, 2018
Tour de France
ma juli 09, 2018
Tour de France
di juli 10, 2018
Tour de France
wo juli 11, 2018
Tour de France
do juli 12, 2018
Tour de France
vr juli 13, 2018
Tour de France
za juli 14, 2018
Tour de France
zo juli 15, 2018
Tour de France
ma juli 16, 2018
Tour de France
di juli 17, 2018
Tour de France
wo juli 18, 2018
Tour de France
do juli 19, 2018
Tour de France
vr juli 20, 2018
Tour de France
za juli 21, 2018
Tour de France
zo juli 22, 2018
Tour de France
ma juli 23, 2018
Tour de France
di juli 24, 2018
Tour de France
wo juli 25, 2018
Tour de France
do juli 26, 2018
Tour de France
vr juli 27, 2018
Tour de France
za juli 28, 2018
Tour de France
zo juli 29, 2018
Ride London Classic
zo juli 29, 2018
Tour de France
di juli 31, 2018
Verjaardag Martin Appelhof
za aug 04, 2018
Clásica San Sebastián
za aug 04, 2018
Ronde van Polen
zo aug 05, 2018
Ronde van Polen
Login
Door hier in te loggen kom je op de Ledenpagina van STG Renkum/Heelsum



Banner

 

<<Terug

Overgewicht
In het peleton en in mijn praktijk krijg ik regelmatig de vraag of sporten voor een persoon met overgewicht wel goed is. Wat zijn de nadelen, waar moet je op letten en wat kun je doen om af te vallen?

artikel overgewicht 400

Wanneer is er sprake van overgewicht?. De classificatie voor overgewicht wordt aangeduid met de Body Mass Index (BMI = gewicht in kg / (lengte in m2).

BMI       25 - 29,9 kg/m2        overgewicht
BMI 30 - 34,9 kg/m2 obesitas
BMI 35 - 39,9 kg/m2 ernstige obesitas
BMI  > 40 kg/m2 zeer ernstige obesitas

 

Middelomtrek
De middelomtrek is een maat voor de hoeveelheid buikvet en wordt geassocieerd met een hoger risico op het ontstaan van diabetes mellitus (suikerziekte) en hart- en vaatziekten. Deze is in het bijzonder van belang voor 55-plussers. De middelomvang wordt gemeten over de navel.

mannen          < 94 cm licht verhoogd risico
94 - 102 cm            matig verhoogd risico
>102 cm ernstig verhoogd risico
vrouwen  < 80 licht verhoogd risico
80 - 88 cm matig verhoogd risico
> 88 cm ernstig verhoogd risico

Medische gevolgen
Uiteindelijk gaat het om de kans op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Dikke mensen die lang dik blijven of langzaam dikker worden, hebben een grote kans om uiteindelijk het metaboolsyndroom te ontwikkelen. Het metaboolsyndroom is een chronisch stofwisselingsprobleem dat gekenmerkt wordt door de combinatie van een verstoord bloedsuikergehalte, hoge bloeddruk, obesitas, verstoorden bloedvetten (laag HDL cholesterol en hoog triglyceridengehalte) en stoornissen in de bloedstolling. Andere risicofactoren op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten zijn bewegingsarmoede, veroudering, genetische aanleg (diabetes/hartziekten in de familie) en roken.

Voor- en nadelen
In het vlakke land heb je weinig nadeel van je extra gewicht, mits je in een groep fietst. In je eentje (of op kop in de groep) vang je echter veel meer wind, omdat je frontaal oppervlak groter is. Dat is iets wat we allemaal weten: achter een dikke kun je beter wegkruipen dan achter een gespierde spijker. Extra aanzetten (versnelling, een gaatje dicht rijden of een viaduct op) gaat echter trager. Toch valt het verschil wel mee, omdat dikkere fietsers sterke bovenbeenspieren hebben. Dat krijg je vanzelf als je dag in dag uit met een rugzak van bijvoorbeeld 20 kg (je overgewicht) rondloopt. Mensen met overgewicht doen dus continue krachttraining, dat betaalt zich uit in de korte krachtinspanningen. In de bergen, als de klimmen wat langer worden, moeten ze het echter laten afweten en is het afzien om boven te komen. Naar beneden is het "dikke pret", want ze vallen als een baksteen omlaag. Wel iets minder hard dan ze zouden verwachten, dat komt weer door het grotere frontaal oppervlak, waardoor ze meer luchtweerstand hebben.

Wat te doen?
Een lichtere fiets kopen? Eén kilo minder fiets kost € 1000,00 extra. Als je een kilo afvalt, levert dat dus geld op. Het is een misvatting dat in de bergen zware renners meer baat zouden hebben van een lichtere fiets dan lichte renners. Het is juist andersom. De hoeveelheid kracht die je moet leveren om met een bepaalde snelheid bergop te rijden is vooral afhankelijk van het gewicht dat omhoog moet (renners plus fiets). Een renner van 65 kg en een fiets van 7 kg in plaats van 8 kg heeft 1,4 % minder gewicht omhoog te brengen. Een renner van 105 kg en een fiets van 7 in plaats van 8 kg heeft 0,9 % minder omhoog te sjouwen. Afvallen dus!

Barthels dieet
Voor mensen met het metaboolsyndroom geldt: wie een tiende van zijn lichaamsgewicht verliest, haalt in één klap ook zijn bloeddruk naar beneden en brengt zijn cholesterol beter in balans. Er is aangetoond dat een gemiddelde gewichtsafname van 7 % het risico van type 2 diabetes doet dalen met 58 %. Meer bewegen zonder dieet helpt niet goed, zo blijkt uit onderzoek. De combi is het beste! Dieet: eventueel met behulp van een (sport)diëtist of het "Barthels-dieet": van alles 1/3 minder, behalve groenten. Bewegen: het blijkt ook weer uit onderzoek dat mensen die dagelijks veel lopen en fietsen in plaats van het gaspedaal indrukken, (bijvoorbeeld boodschappen, woon-werkverkeer) makkelijker slank blijven. In onze sport komt het meestal neer op twee tot drie keer per week "koersen"! Leuk, maar trainingstechnisch waardeloos en je valt er geen gram vet van af! Wil je wél afvallen door te sporten en tegelijk je duurvermogen opbouwen, dan moet je "lang en langzaam" uurtjes maken met de handjes op het stuur. Je zit dan in de vetverbrandingszone, waaarin je van hier tot Tokio kunt fietsen zonder te eten. Ongemerkt eet je dan je buikvet op.

Wanneer naar de dokter?
Doktersbezoek is aan te raden als je begint met sporten en je hebt overgewicht, veertig jaar of ouder, een hoog cholesterol, hoge bloeddruk, suikerziekte en met hart- en vaatziekten in de familie. Ook als je twee of meer van bovenstaande ellende hebt, kun je het beste eerst je huisarts raadplegen. Die maakt een inschatting op je risico op hart- en vaatziekten en maakt een plan voor je. Onderdeel van dat plan kan zijn een sportkeuring bij een sportarts (SMA) met inspanningstest. Ook de sportarts kan je verder goed begeleiden. Ben je al langer aan het sporten en te dik en je herkent twee of meer van bovenstaande items, ga dan toch even overleggen met de huisarts wat je eraan kunt gaan doen. Je moet zeker naar de dokter als je tijdens of vlak na inspanning signalen krijgt van je lijf (mogelijk je hart): last hebt van pijn/druk op de borst of tussen de schouderbladen, al dan niet doortrekkend in de linker- of rechterarm of naar de kaken. Bij vrouwen komen deze symptomen ook voor, echter uit het zich vaker in plotselinge vermoeidheid en/of misselijkheid. Dit laatste kan bij mannen ook voorkomen.

TEKST: ROB BARTHELS BEELD: TONY TATI
Fietssport MAGAZINE 03-2012

Rob Barthels is wielerarts te Drunen. Hij schrijft regelmatig artikelen in Fietssport Magazine, het officiële orgaan van de NTFU.

Laatst aangepast (donderdag, 08 november 2012 11:20)